Eestis viibis filmitriloogia “Sõrmuste isand” helilooja Howard Shore, kes käis siin dokumentaalfilmile “Nerakhoon” (“Reetmine”) muusikat salvestamas.


Howard Shore kohtus ajakirjanikega vahetult enne salvestust Tallinna metodisti kirikus ja pühendas neile mõned minutid oma väärtuslikust ajast.


 


•• Film “Nerakhoon” on juba osalise helitaustaga linastunud. Kas plaanisite kohe alguses filmimuusikale hiljem n-ö teise poole salvestada või tekkis see idee alles nüüd?


See oli kohe alguses plaanis, ma töötan alati nii. Töötasin Pariisis ooperiga “Kärbes” ja seetõttu sain “Nerakhooni” muusika novembris ainult osaliselt salvestada – siis pidin ooperi juurde tagasi pöörduma. Algses versioonis oli muusika kirjutatud peamiselt soolotšellole ja tšelloduole. Praegu salvestame kammerkoori ja orkestriga.



•• Millal ja kus ooper “Kärbes” lavale jõuab?


Esiteks 2. juulil Pariisis, seejärel 2. septembril Los Angeleses.


 


•• Kui tegite muusikat Cronenbergi filmidele, olid teil komponeerimisel suhteliselt vabad käed – isegi sedavõrd, et filmi “Scanners” puhul olete väitnud, et see olnud loomise ajal hoopis teie muusikale taustaks. Seevastu Peter Jackson oli “Sõrmuste isanda” muusika tegemisel kogu aeg ninapidi juures. Milline on olnud koostöö “Nerakhooni” režissööri Ellen Kurasega?


Kõik need koostööprojektid on muidugi väga erinevad olnud. Mis puutub Ellen Kurasesse, kellele see film on esimene, siis temaga on mul väga hea klapp. See, mida ta teeb, on võrdlemisi lähedane muusikale – ta läheneb filmile väga visuaalselt. Mina jällegi vaatan visuaalset poolt ja näen selles helipilti: nii sünnib side silma ja kõrva vahel.


 


•• Kas sellised filmižanrid nagu fantaasia-, ulme- ja õudusfilm annavad muusika kirjutamiseks rohkem kompositsioonilist vabadust kui teised, näiteks komöödia- ja dokumentaalfilmid?


Jah, annavad küll. Mulle meeldib unistada. Meeldib mütoloogia ning iidsete lugudega töötamine. Õige muusika peaks niikuinii mõjuma alateadlikult, nii et seos peitub ka siin.


 


•• Kuidas te Eestisse sattusite? Kas on tõsi, et Arvo Pärt soovitas oma pojal ja selle projekti produtsendil Michael Pärdil Eesti filharmoonia kammerkooriga koostööd teha ning te jõudsite siia tema kaudu?


Jah, nii see oli. Meil on Michaeliga ühiseid sõpru ja tuttavaid. Olin koori juba enne kuulnud ja see on tõesti vapustava kõlaga. Olen Michaeliga, kes neid äärmiselt puhta ja tugeva heli eest kiitis, täiesti nõus. Ka tehnika on neil väga hea. Ansamblitöö on perfektne, nad õpivad kiiresti ja intonatsioon on täiuslik. Orkestrid on samuti tasemel, kuid praegu tõmbasid mind põhiliselt lauljad. Loodan nendega tulevikuski koostööd teha.


Praegusel juhul laulab eesti koor laose keeles hääldusmärkide järgi. Sedasorti asju olen varemgi teinud. Näiteks panin vene koori laulma vanakorea keeles ning olen õpetanud eri rahvusest koore laulma Tolkieni konstrueeritud haldjakeeles. Ma ise kuulan ka palju eri rahvaste muusikat.


 


Howard Shore


4 Grammyt, 2 Kuldgloobust,


2 Oscarit loomingu eest


•• Shore on 1946. aastal sündinud Kanada helilooja. Ta on kirjutanud muusikat üle 60 filmile. Pikaajaline koostöö seob Shore’i David Cronenbergiga, kuid tema muusika kõlab ka Martin Scorcese, Tim Burtoni, David Fincheri jt lavastatud filmides, nagu “Voonakeste vaikimine”, “New Yorgi jõugud”, “Kärbes”, “Seitse”, “Philadelphia”, “Ed Wood”, “Lubadu-sed idast” jpt.


•• Tema viimane suurem projekt oli Peter Jacksoni lavastatud “Sõrmuste isanda” filmitriloogia soundtrack, mille komponeerimisele kulus üle nelja aasta ning mis sisaldab üle 40 tunni muusikat.