fbpx

EFK sopran Maria Valdmaa andis välja sooloplaadi

Vanamuusika esitamisele pühendunud sopran Maria Valdmaal ilmus äsja uus album „Aberdene 1662“ koos soome viola da gamba mängija Mikko Perkolaga. Estonian Records Productioni poolt välja antud plaat on pühendatud Šotimaa 17. sajandi ilmalikule muusikale, mis pärineb Šotimaa kirdeosas asuva Aberdeeni linna ning ülikooli trükkalite John Forbesi ja tema poja välja antud lauluraamatust „Songs and Fancies“ 1662. aastal. Tegemist oli esimese ja ainukese 17. sajandil Šotimaal trükki jõudnud ilmaliku muusika kogumikuga, mille koostas New Aberdeeni Püha Nikolause kiriku juurde kuulunud laulukooli juht (master) Thomas Davidson. „Songs and Fancies“ kõrvutab šoti renessansiaegsete poeetide, sh Robert Aytouni, Alexander Montgomerie’ ja Alexander Scotti tekstidele seatud keerukaid 15. sajandi lõpu ja 16. sajandi alguse polüfooniliste laulude ülemisi hääli lihtsate stroofiliste ballaadidega. Samuti sisaldab see laule hilise Elizabethi ajastu ja James I valitsemisperioodi silmapaistvatelt inglise heliloojatelt, nende seas Thomas Morley, Thomas Campion ja John Dowland. Kogumiku teeb tähelepanuväärseks šoti- ja inglise keele sulandumine.

Plaadil kõlab kokku 11 laulu ja neli improvisatsiooni. „Aberdene 1662“ on lindistatud 2020. aasta alguses Arvo Pärdi Keskuses (helirežii ja master: Tanel Klesment). Plaadi väljaandmist on toetanud ka Eesti Kultuurkapital, Prins Bernhard Cultuur Fonds (Holland), Scottish Early Music Trust, Haagi linnavalitsus ja Voordekunst. Varasemalt astub Maria Valdmaa solistina üles barokkansambli „Floridante“ plaadil „Amarilli mia bella“ (ERP, 2019).

Sopran Maria Valdmaa on omandanud bakalaureuse- ja magistrikraadi Haagi Kuninglikus Konservatooriumis barokklaulu erialal Barbara Pearsoni, Jill Feldmani, Michael Chance’i ja Peter Kooij’ juhendamisel ning täiendanud end mitmetel meistrikursustel ja süvendanud teadmisi 16.–17. sajandi repertuaarist Andrés Locatelli ja Fabio Bonizzoni käe all. Maria Valdmaa on pälvinud ka auhinnalisi kohti erinevatel barokklaulu konkurssidel, sh II koht konkursil „Premio Fatima Terzo“ Itaalias (2013) ning II koht ja publikupreemia Händeli laulukonkursil Londonis (2014). Olulise osa laulja kontserdirepertuaarist moodustavad barokiajastu suurvormid. Ta on teinud koostööd selliste tuntud dirigentidega nagu Kaspars Putniņš, John Butt, Thomas Zehetmair, Lars Ulrik Mortensen, Tõnu Kaljuste, Andres Mustonen jpt ning esinenud koos paljude mainekate kollektiividega, teiste seas ERSO, Eesti Filharmoonia Kammerkoor, Tallinna Kammerorkester, Sinfonietta Rīga, Hollandi Raadio Koor, Concerto Copenhagen. Kammermuusikuna on ta ansamblite Vox Luminis, Il Gardellino, Dunedin Consort ja Collegium 1704 koosseisus üles astunud paljudes Euroopa ja USA mainekates kontserdisaalides. 2020. aastast lõpust töötab Maria Valdmaa Eesti Filharmoonia Kammerkoori ridades.

Soome viola da gamba mängija ja laulja Mikko Perkola on õppinud Päijät-Häme konservatooriumis, Sibeliuse Akadeemias ja Haagi Kuninglikus Konservatooriumis. Ta on kammermuusikuna esinenud ja salvestanud muusikat mitmel pool maailmas, tema plaadid Bachi gambasonaatide (2008) ja Couperini gambasüitidega (2011) on pälvinud kõrget tunnustust. Peale vanamuusika viljeleb Mikko Perkola ka mitmeid teisi žanre ning teeb koostööd jazzmuusikute, tantsijate, visuaalkunstnike ning nüüdismuusika artistidega. Mikko Perkola on eriliselt huvitatud eksperimentaalsest kunstist, sotsiaalprojektidest ning koostööst paljude erinevate artistidega. Näiteks on tema soolokontserdid ning kontserdituurid viinud ta esinema paljudesse sotsiaaltöö- ja pagulaskeskustesse, samuti Soome vanglatesse, kus koos kinnipeetavatega luuakse mitmeid teatrietendusi.

Kuula: https://www.youtube.com/watch?v=dmS-cr_aWLg