23. novembril andsid Eesti Filharmoonia Kammerkoor ja Tallinna Kammerorkester Eesti Vabariigi 100. sünnipäeva auks ühise kontserdi Budabestis Liszti muusikaakadeemias.

Kõigepealt veel fakte ja numbreid, ungarlaste jaoks tüüpiliselt ja kainelt eesti moodi: dirigent Tõnu Kaljuste, kavas Arvo Pärt. Inglise ja ungari keeles seisab publiku jaoks Akadeemia kodulehel kirjas, et 83-aastane Arvo Pärt on tänapäeva muusika suurkujusid ja Eesti Filharmoonia Kammerkoori, Tallinna Kammerorkestrit ja dirigent Tõnu Kaljustet võib pidada Pärdi autentseimaks esitajaks üldse. Huviline saab kodulehelt lugeda ka seda, et kuigi Pärdi loomingut tuntakse Ungaris üha paremini, on ikkagi haruldane, et suuremates kontserdisaalides terve kontsert oleks Pärdi loomingule pühendatud. Täpsemalt kirjeldatakse, et “Salve Regina”, “Adam’s Lament”, “Cantus in Memoriam Benjamin Britten” ja “Te Deum” esindavad Pärdi erinevaid loomingulisi perioode – see tundub üsna hariv.

Liszti muusikaakadeemia – koht, kus kontsert toimus – on omaette asutus, kus on põimunud haridus- ja kontserttegevus. Juugendstiilis ja paar aastat tagasi suurema remondi läbi teinud akadeemiahoone ise on suurejooneline oma Zsolnay portselanist, klaasist ja muudest põnevatest materjalidest juugendlike detailidega. Need muudavad interjööri ühtaegu sädelevaks ja hämaraks, igal juhul saladuslikuks.

Päris kindel, et ungaripärases juugendstiilis muusikaakadeemia on Pärdi esitamiseks parimaid kohti üldse. Puhas õhk, puhas vesi ja metsakohin segunevad pidulikult ja rõhutatult mõjuva institutsionaalse traditsiooniga. Enne muusikaakadeemia remonti käisid kõlakad, et kogu interjöör müüakse kalli raha eest rikkamatele maha ja asendatakse lihtsate valgete seintega. Seda ei ole juhtunud, selles sain rahulolevalt veenduda. Kindlasti tekitasid sellised algatused protesti. Ka nüüd avaldasid ülikoolid meelt haridusvabaduse eest, pidades igapäevaseid loenguid parlamendi ette püstitatud telkides.

Eesti jaoks tegusale päevale Ungaris oli kontsert auväärne lõpetus. Samal päeval toimus Budapestis Eesti suursaatkonna avamine ning Teaduste Akadeemia ja Károli Ülikooli konverents “Eesti Vabariik – 100 aastat innovatsiooni”. Saatkonna avamise ja konverentsi jätkuks jagus kontserdile seetõttu tavalisest rohkem parlamendisaadikuid, suursaadikuid, teadlasi, musikolooge, aga ka konverentsikülalisi Eestist – Emakeele seltsi esindajaid, Eesti Keele Instituudi teadlasi, Tallinna ja Tartu ülikoolide õppejõude, üliõpilasi, kes eesti keelt õpivad.

Täpsuse mõttes oli sel päeval tegemist siiski saatkonna taasavamisega, sest saatkond pandi neli aastat tagasi kinni pärast seda, kui Tallinnas Ungari saatkond suleti. Nüüd on jälle uksed avatud Áldási tänaval kaarja trepi ja rohelise aiaga majas number 3 – tõlkes Õnnistuse 3. Kuigi mitte Filharmoonia Kammerkoori Kaljuste dirigeerimisel, on Õnnistuse 3 trepil ikka mõni koor Eestist laulnud.

Pärdi kontsert avas seekord Eesti muusika nädala Budapestis. Sügisel avati suures Ludwigi muuseumis Eesti ja Ungari moodsa kunsti näitus “Keelesugulased”, mida reklaamitakse Pirita laululava pildiga. Lennujaamast paar päeva hiljem lennates arvasin end kuulvat kammerkoori hääli üksteisele hõikamas, kas kellelgi kassa juures veel mõnda forintit pole vaja või üle. Nii saigi kooril Budapestis ring täis, Lisztist Lisztini, Liszti nimelisest lennujaamast Liszti muusikaakadeemiasse ja siis jälle Liszti lennujaama kaudu tagasi.

Toimetaja: Kaspar Viilup

 

Vt veel: Kultuuriportaal