San Francisco Chronicle annab “Powers of Heaven’ile” ülistava hinnangu


 


Kui mitmel eri moel on inimhääl võimeline Jumalat kiitma? Käesolevas 17. ja 18. sajandi Vene ortodokse koorimuusika vaimustavas albumis helisevad “Alleluiad” kaikuvas unisoonis, tasakaalustavad kujundlikult mees- ja naishäälte tämbreid ja antifoonilisi hüüdeid-vastuhüüdeid.


 


Eesti Filharmoonia Kammerkoor esitab a cappella 11 harrast hümni ja vokaalkontserti, mis paiguti minikantaatidena kõlavad, läbi põimununa dramaatilistest soolo- ja ansamblilõikudest. Kogumikku läbiv rikas kompositsiooniline mitmekesisus hoiab kuulaja erksa alatasa muutuvate struktuuride, kromaatilise väljendusrikkuse ja kütkestavate valekadentside suhtes.


 


Muusika on maailmamõjutustega, mis alguse saanud Peeter Suure läände-pürgimise ajast. Ukraina päritolu heliloojate Dmitri Bornianski ja Artemy Vedeli teosed kõlavad kõrvuti Itaaliast Venemaale rännanud Giuseppe Sarti ja Baldassare Galuppi omadega, tulemiks “slaavi-euroopa” polüfooniline stiil.


 


Tekstid on vene keeles. Trükitud tõlget järgides saab kuulaja aimu, kui hoolikalt on sõnad muusikasse seatud. Näiteks Bortnianski “Keerublikus hümnis” tõuseb üks voogav, ülespoole pürgiv fraas Kõige Kuningaks, kes on “nähtamatult üles kantud ingelliku peremehe poolt”.


 


Paul Hillier, keda koorimuusika armastajad tunnevad kui Hilliard Ensemble’i juhti, dirigeerib koori täpsuse ja innuga. Tema juhatuse alt ilmus ka eestlaste 2002. a. plaat “Baltic Voices I”. Varsti on tulemas ka “Baltic Voices II”.


 


Iga lõik käesolevalt plaadilt tõestab koori ansamblitöö virtuoossust. Need häälekunstnikud kannavad endas usku iga lauldava silbi suhtes, olgu nad veenvad või peaaegu jultunud, õrnad või kartlikud.